Interviu cu Irina: prin ce se deosebește un design bun de unul mai puțin bun?


28.11.2016
Cu Irina Greciuhina, arhitectorul principal al ”Zen Design S.R.L.”, poți discuta pe diverse teme, însă noi am hotărât să aflăm de la ea detalii mult mai importante, și anume: prin ce se deosebește un design bun de unul mai puțin bun.

Ira, haideți să începem de la bun început: după părerea dumneavoastră, există în zilele noastre posibilitatea, ținând cont de multiplicitatea ideilor, formatelor și posibilităților, de a delimita design-ul și arhitectura în bune și mai puțin bune?

Dezvoltarea oricărei societăți depinde în mare măsură de viziunea omului asupra mediului înconjurător, iar arhitectura și design-ul reprezintă acea metodă de aducere a mediului dat în concordanță cu necesitățile ideologice personale și curente. Anume prin diferențierea teoriilor filosofice de bază se condiționează diversitatea stilurilor arhitecturale și de design contemporane.
Direcțiile în artă, arhitectură și design nu reprezintă doar o simplă căutare abstractă a formelor, ci o adevărată căutare a sensurilor. Cu părere de rău, cerințele societății noastre moldovenești sunt într-atât de contradictorii, inconcrete și neguroase, fapt care se răsfrânge în mod negativ asupra arhitecturii și design-ului în Moldova.
În ultima instanță, arhitectura și design-ul în Moldova sunt solicitate de un client concret, conform viziunii acestuia, percepției asupra lumii și nivelului de cultură al acestuia. Haideți să examinăm chiar termenii, care persistă din abundență în lexiconul politicienilor-ideologilor noștri și chiar cetățenilor simpli: ”cursul proeuropean” sau ”euroreparație”, care au fost luate în derâdere tot de acei politicieni europeni (spre exemplu: de Štefan Füle). Despre ce fel de Europă anume merge vorba? Pentru că Europa este foarte diversă! Dar fiecare locuitor al Moldovei percepe acești termeni în mod diferit. Drept rezultat, haosul în mințile noastre – dă naștere unei arhitecturi și unui design de calitate proastă.

De ce?

Filosofia persistă în orice construcție, chiar și în cazul în care autorul nu își dă seama de acest lucru. Iar filosofia, la rândul ei este definită de client, de asemenea, indiferent de perceperea lucrului respectiv.

Presupune oare acest lucru, faptul că clienții sunt responsabili de calitatea proastă a arhitecturii și design-ului în Moldova?

Da, după părerea mea, clientul împarte această responsabilitate pentru arhitectura și design-ul de calitate proastă cu arhitectorul. Clientul trebuie să aibă încredere mai mare în arhitector și designer.
Arhitectorul, este pictorul care trăiește cu viitorul, iar pictorul adevărat, nu este acel care este în stare să deseneze, dar cel care este în stare să gândească. Nu vă voi aminti, cu cine era comparat arhitectorul în trecut, dar deseori îmi trece prin minte citatul lui Henry Ford: „Dacă aş fi întrebat oamenii ce vor, mi-ar fi răspuns: cai mai rapizi”. Arhitectorul-designer-ul îi propune clientului un ”automobil al viitorului”, iar clientul refuză această ofertă și îi cere un ”cal mai rapid”, deoarece în conștiința clientului nu există încă automobile. Designer-ul îi propune condiționat un ”Iphone-7”, iar clientul își argumentează refuzul prin faptul că tuturor prietenilor acesta le amintește de suportul de săpun, deoarece îi lipsește ”discul și butonașele și receptorul cu fir”.

Ați creat mai multe amenajări interioare pentru restaurantele din întreaga lume, prin ce se deosebește design-ul restaurantului în Moldova, de un design interior individual?

Design-ul interior al restaurantului joacă un rol foarte important, într-un segment al economiei atât de riscant cum este piața restaurantelor. Prin acest lucru, se deosebește, de fapt design-ul interior individual, unde clientul are mult timp la dispoziție pentru a face alegerile și să ia deciziile, față de proiectul de afaceri, unde timpul costă bani. În prezent, afacerea cu restaurante este una dintre cele mai populare afaceri, dar în același timp, una dintre cele mai riscante, unde jumătate din proiecte dau faliment chiar din primul an. Dar în același timp, aceasta reprezintă una dintre cele mai interesante, fascinante și creative tipuri de antreprenoriat, unde se combină, la prima vedere, cele mai îndepărtate sfere ale vieții omului: finanțele și psihologia, funcționalitatea esteticii, ergonomia și frumusețea, managementul și sănătatea omului, arhitectura și arta culinară, una dintre cele mai fixe și complicate tehnologii de bucătărie și arta abstractă, lumina, muzica, perceperea culorilor, sunetul, acustica, aerul curat, știința despre mirosuri, confortul și satisfacția, care trebuie să interacționeze în scopul atragerii vizitatorilor, să minimizeze riscurile și să aducă venit.

Unui designer al restaurantului în Moldova, pe de o parte, îi este necesar să adune trend-urile europene ascuțite într-un produs local accesibil, dar pe de altă parte să arunce o privire în viitorul apropiat și să prezică cum va fi oaspetele restaurantului peste un an, doi sau cinci ani. Da, noi știm cum să creăm un design al restaurantului, care va aduce fericire și venit în egală măsură.

Cum o duce Zen Design, în aceste vremuri de criză, care nu sunt deloc ușoare? Există careva reduceri, oferte și cum se poate de beneficiat de acestea?

Avem foarte mult de lucru, este necesar să ne extindem, să angajăm lucrători noi, să achiziționăm echipamente, programe software. Întrebarea legată de formarea prețurilor proiectului include mai mulți factori: timpul necesar pentru elaborarea acestuia, numărul personalului, care va fi implicat în proiect, complexitatea obiectului și altele. Cu părere de rău nu avem oferte și reduceri, mai mult de atât suntem nevoiți să-i refuzăm pe mai mulți și chiar să ne despărțim de clienții vechi. Ziua are un număr limitat de ore, iar noi nu avem dreptul să tratăm în mod diferit pe clienții noștri. Rating-ul nostru în rândul birourilor de arhitectură și design ocupă locurile de frunte, datorită faptului că propunem un produs calitativ și stabil. Nu putem face compromisuri semnificative, deoarece întreținem un personal înalt calificat, care necesită o remunerare bine retribuită. Iată încă un motiv: este foarte dificil să îndeplinești un lucru, care nu a fost plătit suplimentar. Portofoliul nostru are o importanță considerabilă pentru noi.

Share:

înregistrări similare


mai mult

7 motive pentru a avea un designer interior pentru interior

1. Concepţie-idee
  2. Economie de timp – logistică
  3. Economie de materiale şi finanţe
   

4


mai mult

Proiecte


Среди компаний, которые предоставляют услуги по созданию эксклюзивного дизайна интерьера, Zen Design стала наиболее известной не названием и не громкими предложениями и лозунгами. Мы стали известны...
 


41

Back to the list